Persbericht -
Hollandsche Zeilvloot zoekt steun bij publiek met online petitie
‘Voorkom dat de historische Hollandsche Zeilvloot ten onder gaat’
Nederland heeft de grootste, nog varende historische vloot ter wereld. De vloot, bestaande uit ruim 400 authentieke schepen, wordt in binnen- en buitenland geroemd om haar grote cultuurhistorische waarde. De schippers uit de vloot zijn online een petitie gestart in een poging de Hollandsche Zeilvloot te redden.
Door de corona-maatregelen wordt de sector op dit moment bedreigd met uitsterven. De ondernemers stevenen af om een omzetverlies van 90 – 100% voor dit jaar en voor 2021 ziet dat er niet veel beter uit. Als er geen extra maatregelen komen vanuit de overheid, zouden veel schippers failliet kunnen en daarmee verdwijnen hun historische schepen voorgoed uit het Nederlandse beeld.
‘Voorkom dat de historische Hollandsche Zeilvloot ten onder gaat’
In tegenstelling tot historische schepen in buurlanden, krijgen de schepen om Nederland geen subsidie van de overheid maar worden commercieel geëxploiteerd door ondernemers in de chartervaart. De schippers van de Hollandsche Zeilvloot steken bloed, zweet, tranen en geld in hun schepen om gasten te kunnen laten genieten van unieke zwerftochten over het Wad, IJsselmeer en zelfs de wereldzeeën. De Hollandsche Zeilvloot houdt op deze manier, zolang ze bestaat, zelf haar broek op.
Het tweede pakket steunmaatregelen van de regering is onvoldoende om te voorkomen dat onze gehele historische zeilvloot voorgoed verdwijnt. Met het tekenen van de petitie hopen de 400 historische schepen genoeg steun binnen te halen en een noodsignaal af te geven aan de Minister. Dit varend erfgoed mag niet ten onder gaan!
De petitie wordt ondersteund door de BBZ, de beroepsvereniging van de Nederlandse chartervaart, waaronder de zeilende chartervloot en de motorpassagiersvaart’
Zonder keuring verdwijnen veel historische schepen voorgoed uit beeld
Wanneer schippers en rederijen failliet gaan, verdwijnt een groot deel van deze unieke historische vloot, voorgoed uit beeld. Schepen en schippers moeten aan strenge eisen voldoen voor de nodige keuringen. Als deze voor het schip verlopen door faillissement, moet er daarna aan de eisen worden voldaan van een nieuw gebouwd schip. Met onze historische schepen is dat onhaalbare kaart, niet alleen financieel. ook praktisch is het niet uitvoerbaar.
Een enkel schip zal verkocht worden als woonschip, de rest van de vloot komt uiteindelijk terecht bij het oud ijzer. Daarnaast gaan ook veel gespecialiseerde toeleveringsbedrijven uit de branche zoals zeilmakerijen, tuigerijen, De Enkhuizer Zeevaartschool, boekingskantoren en watersportwinkels het misschien niet redden.
De crew van Team Brunel – Sailing Holland is dinsdag 10 mei in de haven van Scheveningen aangekomen na een Read more
Op 3 juli 2016 is het Spaarne het domein van een uniek evenement. Honderden zwemmers gaan op deze dag van Read more
Zondag 3 juli 2016 is Merijn Snoek, wethouder van Jeugd, Onderwijs en Sport, aanwezig bij de start van de 2 Read more
Na bijna twee jaar komt het Nederlandse tallship de bark EUROPA op 24 juli 2016 weer even thuis. De Gemeente Read more